Quan pugem en un cotxe, la bona conducció és la que minimitza el risc d’accident, però existeix un altre component, la tecnologia, que afavoreix que anem més segurs quan ens desplacem.

Els sistemes d’ajuda a la conducció o sistemes ADAS (Advance Driver Assistance Systems) s’estan incorporant en la gran majoria dels vehicles nous. Potser ja tens coneixement d’ells, però si no, aquí et donem unes pinzellades per a saber en què consisteixen.

La tecnologia fa molts anys que està al servei del sector automobilístic, que necessita cada vegada més, reduir el nombre d’accidents i incrementar la seguretat en la circulació per a protegir tant les persones com a altres vehicles o béns. L’error humà és el principal causant d’accident i utilitzar la tecnologia per a minimitzar el risc és un dels objectius més importants que persegueix el sector de l’automoció. No sols és necessari reduir el nombre d’accidents sinó també disminuir la gravetat d’aquests.

Els ADAS identifiquen l’entorn pel qual circula el vehicle (tipus de via, límits de velocitat, la presència de més vehicles, obstacles, vianants, ciclistes, animals, etc.) per a així reaccionar en funció de cada circumstància. Les claus d’aquestes tecnologies són radars, emissors làser, càmeres, etc.

Alguns d’aquests sistemes ja fa temps que estan implantats en la fabricació de vehicles nous, però la tendència és augmentar i obligar a les marques que els incorporin com a equipament de sèrie a partir de l’any 2022. Dispositius per a advertir de somnolència i distracció del conductor, assistent de velocitat intel·ligent, detecció d’obstacles en marxa enrere, sistema de manteniment de carril, frenat autònom amb detecció de vehicles i objectes en moviment, senyal de frenada d’emergència, advertiment de col·lisió de vianants i ciclistes (en camions i autobusos) i sistema d’informació de punt cec (en camions i autobusos) són alguns exemples. A més, hauran d’incloure un interface per a la instal·lació d’un alcoholímetre per a bloquejar el cotxe en cas de donar una taxa superior a la permesa i una caixa negra on es gravaran totes les dades del vehicle i, en cas d’accident, aquests podran utilitzés per a analitzar les circumstàncies d’aquest.

A l’hora de comprar un cotxe, serà important conèixer aquestes ajudes a la conducció per a poder-les valorar. I quins són aquests sistemes?

  • Alerta de col·lisió frontal / Sistema precol·lisió (FCW/PCS): Per a evitar la col·lisió amb els vehicles davanters, actuant fins als 200 km/h.
  • Frenat automàtic d’emergència (AEB/AEBS/PEBS/SCBS): Redueix la velocitat del vehicle quan detecta risc de col·lisió, regulant la pressió del frenat si fos el cas, per a minimitzar el mal en la col·lisió (si es circula a més de 30 km/h). Obligatori en cotxes nous a partir del 2022.
  • Alerta de sortida de carril (LDWLane Assist): Reconeix les línies de carril en el cas de no posar l’intermitent, avisant del risc de distracció.
  • Assistent de manteniment de carril (LKA/LKS): Sistema per a mantenir el cotxe en el carril. Obligatori en cotxes nous a partir del 2022.
  • Alerta de col·lisió amb vianants i ciclistes (PCW): Detecta la presència si se circula fins a 50 km/h.
  • Assistent de sortida marxa enrere / Trànsit posterior creuat: Detecta la presència de vehicles, detenint la maniobra. Obligatori cotxes nous a partir del 2022.
  • Control de descens en pendents (HDC): Controla la velocitat en pendent pronunciada o evita que el vehicle retrocedeixi en un pendent quan es deixa de pressionar el fre.
  • Mesurament de la distància de seguretat (HMW/Distance Alert): Mesura la distància amb l’obstacle i avisa de la conveniència de frenada.
  • Control de creuer adaptatiu o intel·ligent (ACCTempomat): Adapta la velocitat i distància de seguretat prefixades pel conductor. Obligatori en cotxes nous a partir del 2022. Alguns sistemes incorporen la funció Start&Stop (detenció del cotxe i posada en marxa automàtic quan el trànsit es torna a moure).
  • Reconeixement de senyals de trànsit (TSR): A diferència de l’indicador d’excés de velocitat o assistent de velocitat intel·ligent (SLI/ISA), la funció de la qual és informar el conductor de la limitació de velocitat i impedir que la superi, el TSR reconeix els principals senyals de trànsit i els mostra al conductor mitjançant un display.
  • Control d’angle mort (BLIS/BSM/RVM): Adverteix de la presència de vehicles en els angles morts del cotxe.
  • Assistència davant col·lisió per abast: Detecta la col·lisió per abast, encenent les llums d’emergència i activant el fre.
  • Detector de fatiga: Capaç d’avisar, en funció del comportament de conductor, de l’existència de fatiga, somnolència, etc. Obligatori per a cotxes nous a partir de l’estiu del 2022.
  • Senyal de frenada d’emergència (ESS): Avisa al conductor mitjançant les llums del fre a qui circula darrere, de parada brusca o activació de l’ABS en cas de parada. S’activa a partir dels 55 km/h. Obligatori per a cotxes nous a partir del 2022.
  • Canvi automàtic de llums de carretera a encreuament (IHC): Canvi en funció de condicions i presència d’altres vehicles.
  • Sistema d’il·luminació adaptativa (AFL): Combina llum giratòria per a les corbes amb llum fixa per a il·luminar la carretera, amb possibilitat de fars bi-xenon amb il·luminació diürna Led.
  • Assistent de visió nocturna: Fars infrarojos de curt abast amb càmera tèrmica per a la detecció nocturna d’animals, persones, pedres, cotxe avariat amb baixa lluminositat, etc.
  • Head-up display (HUD): Projecció en el parabrisa del vehicle de la informació més important del quatre d’instruments.
  • Assistència a l’aparcament assistit: Sistema que agafa el control del vehicle i l’estaciona en paral·lel i/o perpendicular, amb possibilitat de càmera posterior o de visió perifèrica.

Aquests són els principals sistemes d’ajuda a la conducció, ADAS. Són el pas intermedi al vehicle sense conductor.

Goncal Formació pots realitzar el nostre Curs de Conducció Eficient per a optimitzar al màxim les prestacions i seguretat del vehicle, unint formació i tecnologia.

 

Goncal Formació
Cornellà Llob., 11 de març de 2021