Hi ha un sistema de frenada que salva vides des de fa uns anys (des de 1978), i evita accidents, que és l’ABS (sistema antibloqueig de frens en alemany). Aquest sistema evita el bloqueig de les rodes en cas de frenada brusca i que, per tant, el conductor perdi el control del vehicle.
L’ABS va suposar un gran avenç en els sistemes de seguretat activa (conjunt d’elements que tenen com a objectiu evitar que es produeixi un accident). A l’inici només disposaven d’aquest sistema els vehicles de gamma alta i al llarg dels anys es van estendre a tota mena de vehicles, sent obligatori a la Unió Europea per a turismes des de l’any 2003.
Com funciona l’antibloqueig?
Quan un vehicle no porta ABS, davant una frenada brusca, les rodes es bloqueixen i amb la corresponent pèrdua del control del cotxe i augment de la distància de frenada, s’incrementa el risc d’accident.
Un vehicle que porti el sistema d’ABS, permetrà que mantingui l’estabilitat i la maniobrabilitat en situacions de frenada d’emergència o sobre supeficies de baixa adherència (en el cas de pluja o neu per exemple). En aquests casos, el sistema controla constantment la velocitat de cada roda i modifica electrònicament la pressió de frenada en funció de l’adherència disponible, reduint la pressió en una o més rodes i impedint que es parin totalment, aconseguint que les rodes no deixin de girar i evitant que s’acabi derrapant i perdent el control de la direcció per així poder canviar la trajectòria davant un possible obstacle.
Com s’ha de fer servir?
Davant una situació d’emergència, trepitja el pedal de fre ràpidament i de forma completa i mantén-lo accionat a fons fins que el vehicle es pari del tot. També és recomanable prémer alhora el pedal d’embragatge per interrompre la connexió entre les rodes i el motor. Mentre estiguis frenant notaràs una sensació de vibració al pedal que és símptoma que l’ABS funciona correctament. Malgrat que notis aquesta vibració, no deixis de trepitjar el pedal constantment. Per contra, no trepitgis el pedal repetidament perquè el sistema d’ABS, deixarà de funcionar.
Malgrat que el sistema pot escurçar la distància de frenada, és important mantenir la distància de seguretat adequada amb el vehicle que tenim davant.
Quins sistemes el complementen?
El control de tracció o ASR: també denominat TCS, present en els turismes des de 1986. Un sistema eficaç antiderelliscant, que comparteix sensors amb l’ABS i que evita que les rodes patinin quan s’accelera sobretot en superfícies poc aderents.
El control d’estabilitat o ESP: Obligatori a la UE des de 2014. També conegut com ESC, VDC o DSC, ajuda a mantenir la trajectòria del vehicle i evitar sortides de via o invasions del sentit contrari en situació en què s’arriba a un límit d’adherència crític.
També a les motocicletes
Des de 1988 el sistema d’ABS també està disponible a les motocicletes. Amb un creixement més lent que la seva implantació als turismes, cada dia està més present i des de 2016 és obligatori per a motocicletes igual o superior a 125 cc. Evita la frenada brusca de les rodes, en especial de la de davant, que és la gran causant de caigudes pel bloqueig d’aquesta. Les motos de cilindrada inferior fins als 51 cc., han d’estar equipades amb la tecnologia CBS, un sistema d’assistència a la frenada combinada per possibilitar equilibrar la frenada entre les dues rodes.
Goncal Formació
Cornellà Llob., 22 desembre 2022